"Dressyr är en blodsport"

Protesstorm efter ny regel

Blod på en dressyrhäst leder till uteslutning. Självklart kan tyckas. Men i november kan en mildare internationell regel bli verklighet.

Detta har orsakat en storm av protester.

– Ett hot mot sportens framtid, säger toppryttaren Tinne Wilhemson-Silfvén.

Förslaget från det internationella ridsportförbundet, FEI, går ut på att en häst som blöder, hur lite det än är, ska blåsas ut. Men i fortsättningen ska hästen kunna fortsätta tävlingen, om en veterinär gett klartecken.

Den nya regel ska gälla på OS, VM och stora seniorfinaler.

– Inte okej, varken för sportens framtid eller djurens väl, säger Tinne Wilhemson-Silfvén som ridit för Sverige i otaliga mästerskap och är aktuell för OS i London.

– Ibland har man otur och hästen biter sig i tungan eller läppen. Det spelar ingen roll om det bara är lite och slutar blöda snabbt. Man får stå sitt kast.

Källa aftonbladet


 

Jag tycker att man ska bli utesluten om hästen blöder!
Varför ska hästen blöda och ha ont bara för att du ska få tävla?
Visst den kanske inte har ont, men den blöder ju och jag tycker att man faktiskt ska skämma bort djur, alltså inte så att de blir dryga och bits och sparkas och sånt. Men jag är helt klart emot djurplågeri, och jag tycker om man täclar och drar ut hästen på banan när den blöder, då bör man få uteslutning.
Hästens hälsa, före tävlingen.
/Hanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback